Falmers Wartburg 353 - viritysohjeet


Viritysohjeet


Wartburg 353 moottori
Ohjeiden avulla 30 DIN hv tehonlisäys


PAKOAUKKO

Pakoaukko levitetään ja isonnetaan ylöspäin. Pakoaukon tulee sylinterin jälkeen laajentua pakosarjaan päin mentäessä. Pakoaukko muotoillaan siten, että se ohjaa seosta sisältävän heijastuspaineaallon sylinterin yläosaan. Pakokanavan pinta hiotaan sileäksi.

IMUAUKKO

Imuaukkoa levitetään ja isonnetaan alaspäin. Imukanavan tulee laajentua kaasuttimesta sylinteriin päin mentäessä. Imuaukon ylälaidassa olevaa tukikielekettä ei saa poistaa, mikäli käytetään kolmea männänrengasta. Imukanavan pinta kiilloitetaan.



HUUHTELUKANAVA

Huuhteluaukot levitetään sivuillepäin ja isonnetaan ylöspäin. Huuhtelun suunta säilytetään. Kanavan alapään aukko isonnetaan viistämällä voimakkaasti alaspäin. Huuhtelukanaviin kannattaa kiinnittää huomiota ja uhrata paljon aikaa, koska huuhtelukanavien pienuus on Wartburgin moottorin tehonlisäyksen pullonkaula. Tärkeää on, että huuhtelukanavan pinnat kiilloitetaan.



MÄNNÄN VÄLYS

Kasvavan lämpökuormituksen takia männän välykseksi sylinteriin valitaan 0,08 mm. Kuluneet sylinterit on porattava ja "lasittuneet" sylinterit hoonattava. Sylinterien kunto on erittäin tärkeä asia. Männän ylikoot ja sylinterien mitat liitteenä sivun lopussa. Suurin sylinterin halkaisija 73,79 mm, kun halutaan pysyä alle 1000 cm³.



SYLINTERIN AUKKOJEN LAIDAT

Aukkojen ylä- ja alalaidat viistetään kuvan mukaisesti.

Aukkojen sivut hiotaan kevyesti hiomapaperilla.







MÄNTÄ

Keskimmäisen männänrenkaan lukitustapin paikkaa on muutettava 30 astetta imuaukkoon päin, turvallisuussyistä, jotta rengas kestäisi pakoaukon levityksestä huolimatta. Männän helmasta sorvataan 4,0mm pois. Huuhteluaukot männässä isonnetaan kuvan 3 mukaisesti.Männänpää kiilloitetaan.



MÄNNÄNRENKAAT

Ylimpänä käytetään kovakromirengasta. Männänrenkaiden päiden väli 0,30 mm.



MÄNNÄNTAPPI

Männäntappia voidaan keventää sen lujuutta heikentämättä kuvan mukaisesti.



MÄNTIEN TASAPAINOTUS

Viimeksi männät täydellisinä tasapainotetaan keskenään 2 g:n tarkkuudella.



KAMPIAKSELI koottuna

Kampiakselin limppujen tasapainotusreiät täytetään korkeilla. Puristustiukkuuden lisäksi käytetään liimaa (Super Epoxy tai Araldit). Jos kiertokanget joudutaan jostain syystä irrottamaan kampiakselilta, on ne siinä yhteydessä hyvä keventää ja kiillottaa. Kevennys suoritetaan kuvan 7 osoittamalla tavalla. Lopuksi tasapainotus 2 g:n tarkkuudella. Laakereiden hyvä kunto ja akselitiivisteiden pitävyys on syytä tarkastaa viritystyön yhteydessä.



KAMPIKAMMIO

Kampikammion seinät hiotaan kiiltäviksi. On syytä välttää kampikammion turhaa tilavuuden lisäystä.



VAUHTIPYÖRÄ

Vauhtipyörä voidaan säilyttää sellaisenaan. Kevennys vähentäisi pyörivää massaa, joka aiheuttaisi vääntömomentin laskua. Vauhtipyörä pyrkii irtoamaan, siksi se on kiinitettävä erittäin huolellisesti.



PURISTUSSUHDE (p)

Sylinteriryhmän yläpinnasta otetaan pois 3,5 - 4,0 mm. Kanteen koneistetaan männän vaatima tila ja sen lisäksi 0,8 mm (karstoittumis- ja laakerikulumisvara). Puristussuhde tällöin 1:6,5 ja palotilan tilavuus 37 cm³ (vakio 52,1 cm³). Tarkat arvot saadaan mittaamalla palotilan tilavuus öljyllä ja laskemalla kaavasta: p = Vi + Vp / Vp ; Vp = Vi / (p - 1)



ÄÄNENVAIMENTAJAT

Etummainen äänenvaimentaja säilytetään sellaisenaan. Keskimmäinen vaimentaja poistetaan kokonaan ja korvataan 2" putkella. Taaimmainen vaimentaja muutetaan absorbtiotyyppiseksi, halkaisija 2".



KAASUTTIMET

3 kpl halkaisijaltaan 36 - 38 mm kurkkuisia Mikuni, Bing, Keihin tai Dellorto vaakaimukaasuttimia. Pääsuutinkokeilut parasta alkaa 340 - 400 suuttimilla. Neula toinen tai kolmas lovi ylhäältä. Ilmanpuhdistajan imuvastus vaikuttaa ratkaisevasti suuttimien kokoon. Kun imuvastus kasvaa, suutin pienenee.



IMUSARJA

Imusarja rakennettava itse. Kaasuttimien ja imusarjan väliin kumiputki, ettei moottorin värinät pääse häiritsemään neulaventtiilin toimintaa. Moottorin ja imusarjan väliin lämmöneristyslevy, esim. fiiperistä. Imukanavan oikea pituus männän reunasta suutinneulaan on 95 - 105 mm.



SYTYTYSLAITTEET (sytytyspuolat, kärjet, kondensaattorit)

Alkuperäiset kunnossa olevat sytytyslaitteet pystyvät antamaan kipinän 8000 rpm saakka, joten niille ei tarvitse välttämättä tehdä mitään.



HTML - Versio + kuvat ©Janne Mäntylä 2001

Counter Readers since 25.10.01