KAAVOITUS VAASASSA – KEHITYKSEN JARRU
VAI EDELLYTYS!
Kahdeksan vuoden kokemus
Vaasan kaavoituselimen jäsenenä (kh:n suunnittelujaos, STJ) on usein pannut
minut pohtimaan kaavoituksen tarkoitusta.
Suurimmat kiistakysymykset
Vaasassa ovat koskeneet kaavoitusta tai pikemminkin sen merkityksen
vähättelemistä.
Keskon Kivihaan Hypermarket –
päätös syntyi kaavan vastaisesti (muutenkin väärässä järjestyksessä:
rakennuslautakunta käsitteli asian vastoin itselleen määrittelemiä periaatteita;
KHO:n päätöksen mukaan ei poikkeuslupaa pitäisi käyttää tällaisessa asiassa)
Toriparkki rakennettiin
asemakaavan vastaisella tavalla (asemakaava ei olisi sallinut torin pintaa
kajoamista vaan olisi tullut käyttää tunnelilouhostekniikkaa, äillä
edellytyksillä valtuusto hyväksyi kaavan)
Molemmat hankkeet viivästyivät
melkoisesti koska asemakaavaa ei kunnioitettu vaan ratkaisut tehtiin tuoreesta
asemakaavasta poikkeamalla.
Surkuhupainen lausahdus
STJ:stä: (Taustalla oli rantayleiskaavastamme poikkeaminen). Erääseen jäseneen
oli taas otettu yhteyttä ja hän esitti rantaosayleiskaavasta poikkeamista
yhteydenottajan eduksi perustelle sitä näin: ”Kun nyt tästä kaavasta
poikkeamisesta on tullut enemmän sääntö kuin poikkeus niin emmehän voi ruveta
poikkeamaan tästä poikkeamiskäytännöstämme!” Tämän kuultuani tuli hieman
Kafkamainen olo.
Lähtökohtahan on – kuten
tunnettua? - että Vaasa on täysin omasta aloitteestaan laatinut ja hyväksynyt
yksimielisesti valtuustossa esimerkiksi ”Vaasan saariston osayleiskaavan” ja
”Keskustan osayleiskaavan” ja lähettänyt ne vielä vapaaehtoisesti
Ympäristöministeriöön vahvistettavaksi. Näistä osayleiskaavoista poikkeamisesta
on siis tullut enemmän sääntö kuin poikkeus. Kun joku hakee tiheästi
huviloitetulle alueelle – vaikka kuinka räikeästi osayleiskaavan vastaisesti -
poikkeuslupaa loma-asunnolle niin lähes poikkeuksetta (!) jaosto puoltaa
poikkeuslupaa mikäli hakija on ymmärtänyt ottaa yhteyden johonkin tiettyyn
jaoston jäseniin.
Keskustan vahvistetun osayleiskaavan
vastaisesti aiotaan nyt rakentaa Asuntomessutkin, tosin asemakaava muuttamalla,
eikä nyt sentään poikkeusluvalla. Aivan kuin osayleiskaavassa vain hetken
mielijohteesta on jäänyt myös virkistysalueita ja vapaat rannat.
Vaasan suunnittelujaoston,
kaupunginhallituksen, teknisen lautakunnan, ympäristölautakunnan ja
rakennuslautakunnan jäsenien olisi hyvä tietää kaavoituksen perimmäinen
tarkoitus.
MIKSI SIIS KAAVOITETAAN:
Minusta hyvän kuvauksen kaavoituksen
tarkoituksesta antaa Otto-I Meurman Oulun yleiskaavan johdannossa 1952
Tämä juttu putkahti sopivasti
esille evp. yleiskaava-arkkitehtimme Hannu Vuolteenahon toimesta ajankohtaisessa
Vaasan yleiskaava-asiassa.
Tässä poimintoja Meurmanin tekstistä ja
lopussa vielä koko johdanto Oulun yleiskaavaan. Oulullahan ei mene huonosti..
Seuraava pätkän toivoisin
kuuluvan ulkoa opittavaksi pääsyvaatimukseksi ainakin kaupunginjohtajille ja
kaupunginhallituksen suunnittelujaoston sekä kaupunginhallitukseen jäsenille
Meurman 1952:
Yleiskaavan tulee olla funktio
elämästä. Maan käyttö ja rakentaminen johtuu käytännön tarpeista, jotka
sanelevat ratkaisumuodon.
Yleiskaavan tulee luoda perusta
paikkakunnan asukkaiden asumiselle, elinkeinolle ja työnteolle, mutta myös
virkistykselle ja huollolle, niin henkinen kuin aineellinenkin puoli huomioon
otettuna.
Sen tulee myös antaa pohja
yhteiskunnalliselle järjestykselle ja johtaa sosiaalisesti, taloudellisesti,
teknillisesti ja psyykillisesti terveeseen yhteiskuntamuodostukseen. Kuta
syvemmälle näiden tarpeiden tutkimus voidaan ulottaa ja kuta huolellisemmin
niiden perusteella ennusteet ja johtopäätökset laaditaan, sitä enemmän
edellytyksiä on yleiskaavalla täyttää tehtävänsä. Inhimillinen rajoittuneisuus
toisaalta, mutta myös tarve saada maan käyttö- ja rakennusohjelma nopeasti
palvelemaan käytäntöä toisaalta estävät syventämästä suunnittelun
perustutkimuksia rajattomiin.
SUUNNITTELUN JATKUVA KEHITTÄMINEN
Kuinka huolellisesti
yleiskaava laadittaneenkin, on se saman lain alainen kuin kaikki elämä.
Syntymäpäivästään alkaen se alkaa vanhentua. Paraskaan ennuste ei aina täysin
pidä paikkaansa. Tulevaisuuden verhoa ei pystytä kohottamaan. Elämä on niin
monisärmäistä, oikuttelevaa ja eri tahoille alati kehittyvää, ettei sen
tulevasta suunnata ja kehityksen nopeudesta voi olla varma. Tämä ei silti
vapauta kutakin aikakautta laatimasta tulevaisuuden ohjelmiaan, sillä ilman
ohjelmaa työ muuttuu järjestymättömyydeksi, aiheuttaa kalliit oppirahat
nykypolvelle ja kohtuuttoman rasituksen tuleville. Mutta jokaisen tulevaisuuden
ohjelman paikkansa pitävyyttä on aina seurattava. Jos ne premissit, joille
suunnitelma rakentuu, todetaan muuttuneiksi, silloin on sitäkin vastaavasti
muutettava. Kaikki kaavoitus tarvitsee tämän takia jatkuvaa valvontaa ja
tarkistusta. Eräitten maitten asemakaavalaeissa on tällainen tarkistus säädetty
pakolliseksi viisivuosittain. Tämä ei kuitenkaan saa merkitä sitä, että
edelleen oikeaksi havaituista periaatteista aiheetta poikettaisiin ja
alettaisiin noudattaa vähimmän vastuksen lakia. Silloin saattaisi kaikki
ohjeeksi tehty suunnittelutyö mennä hukkaan ja voitaisiin kaaoksen tielle. Niin
kauan kuin ohjeeksi viitattu päämäärä todetaan oikeaksi, täytyy yhteiskunnan
olla valmis myöskin uhraamaan työtä ja varoja sen saavuttamiseksi. Pyrkimys
järkiperäisyyteen on aina ajan pitkään parasta ja yhteisen edun mukaan lopulta
taloudellisinta. Kuta myöhempään vaiheeseen suunnittelu ja sen toteuttamisen
valmistelu jätetään, sitä vaikeammaksi toteuttaminen tulee. Alueella, joka jo
on taajaan jaettu ja rakennettu, tuottaa jokainen olevien olojen muutos
vaikeuksia ja aiheuttaa menoja sekä monasti tyytymättömyyttä niiden keskuudessa,
joiden kiinteistöön tai oletettuihin oikeuksiin kajotaan. Yksilön edun on
kuitenkin väistyttävä kokonaisuuden edun tieltä, ja lopuksi yksilökään ei voi
menestyä, jos kokonaisuus on sairas. Yhteiskunnan on kyettävä ajoissa ohjaamaan
maan käyttö ja rakentaminenkin järkiperäisyyteen ja estämään ennen kaikkea
väärinkäytöt tällä alalla, ennen kuin kehitys pääsee menemään umpikujaan ja
johtamaan katastrofiin. Toiminta, joka suorastaan on yhteiskunnalle ja
tulevaisuudelle vahingoksi, on kaikin käytettävissä olevin laillisin keinoin
ehkäistävä, ja lait ja asetukset pyrittävä muodostamaan tehokkaiksi aseiksi
tässä taistelussa. Tämän vuoksi olisi toivottavaa, että yleiskaavallekin
saataisiin tiettyjä oikeusvaikutuksia.
Kuitenkaan ei
parhaillakaan pykälillä pystytä saavuttamaan hyvää tulosta, elleivät työhön
osallistujat itse vapaaehtoisesti halua pyrkiä sellaiseen. Sen tähden on mitä
tärkeinä pyrkiä selvittämään yhteiskunnan jäsenille ja erityisesti maan
käyttäjille ne päämäärät ja perusteet joihin pyrkimys nojautuu. Päämäärän
tajuamattomuus synnyttää useissa ihmisissä epäluuloa ja vastustusta, mutta
saatuaan selvityksen ja ohjausta, järkevästi ajatteleva henkilö kääntyy
vastustajasta avustajaksi, ja siten yhteisvoimin vähitellen saavutetaan
hahmoteltu päämäärä.
Oulua varten laadittu
yleiskaava pyrkii olemaan viite siihen, miten Oulun tulevaisuutta ja sen
asukkaiden parasta silmällä pitävä maan käyttö- ja rakennustapa olisi
saavutettavissa mahdollisimman tasapuolisesti eri tarpeita tyydyttäen.
Kunnallispolitiikan suuntauksesta ja hoidosta jää riippumaan, missä määrin tämän
yleiskaavan mukainen ohjelma voi toteutua.
------------------------------------------
OULUN YLEISKAAVA 1952
Otto-I. Meurman Aarne
Ervi
1.JOHDANTO
ASUINTAAJAMAN TARKOITUS
Kullakin kaupungilla
tai muulla asuintaajamalla on tietty tehtävänsä väestönsä elämän palvelijana.
Tuotannollisessa mielessä on maaseutu joutunut hoitamaan alueeseen nojautuvaa
tuotantoa, lähinnä maanviljelystä, karjataloutta ja metsänhoitoa, minkä ohella
kalastus ja metsästys kuuluvat samaan alueelliseen tuotannon ryhmään. Ne ovat
tuotannon haaroja, jotka edellyttävät suhteellisen laajojen maa-alojen käyttöä
kutakin tuotantolaitostaan kohti. Vastakohtana edelliselle on suppeaan
maa-alaan tyytyvä paikkaan nojautuva tuotanto, joka edellyttää tiettyä
keskitystä, runsasta työvoimaa yhdessä kohteessa, ja joka siinä mielessä kokoaa
suuria määriä ihmisiä yhteistyöhön samalla paikalla. Näin on työnjako tuotannon
alalla jo ammoisina aikoina johtanut asutuksen tiivistymiseen paikalliselle
tuotannolle sopivassa paikoissa. On selvää, että ilman tällaista erikoistumista
työssä ja tuotannossa ihmiskunta ei olisi voinut kehittää elintasoaan ja
sivistystään. Näin on päädytty edellä sanottuun työnjakoon maaseudun ja
asuintaajamien kesken, samalla kun näiden molempien välille on kehitetty
välttämätön ja toisiaan tukeva yhteistyö.
KAUPUNKI
JA SEN VAIKUTUSALUE
Jokaisella ihmisten
asuttamalla kulttuurialueella on oma keskuksensa, joka sitä lähinnä palvelee, ja
jolta se vastapalveluksena saa elintarvikkeensa ja raaka-aineensa. Täten on
muodostunut taloudellista ja sivistyksellistä kohtalonyhteyttä eläviä
tuotantoalueita. Kullakin kaupungilla tai muulla asuintaajamalla on oma
vaikutusalueensa. Kaupungin tehtävänä ei silloin ole ainoastaan tuottaa sille
tavaraa, vaan muutenkin huolehtia sen tarpeista. Kaupunkien vanhin palvelumuoto
on kauppa. Se kokoaa tavaran vaikutusalueeltaan ja välittää sen markkinoille,
samalla kun se hankkii muualta vaikutusalueen tarvitsemaa tavaraa ja levittää
sitä ympäristöönsä. Tavaran hankkiminen kaukaisilta markkinoilta on kuitenkin
hankalaa, ja niinpä taajamat ovat miltei alusta alkaen pyrkineet itsekin
tuottamaan seudun tarvitsemia tavaroita. Aluksi käsityö ja sittemmin teollisuus
kuuluvatkin taajamien tärkeimpiin elinkeinoihin. Lisäksi liikenteen hoitaminen
on niiden elinedellytyksiin kuuluvaa, sillä ilman sitä ei kaupunkien välitys- ja
jakelutehtävä olisi mahdollista.
Kaupunkien tehtävät
eivät kuitenkaan rajoitu edellä mainittuihin. Menneistä ajoista lähtien niiden
on ollut huolehdittava monista organisatoorisista tehtävistä, m.m. hallinnosta,
ja eritoten kulttuurin viljelystä. Opetus ja tutkimus, tiede ja taide voivat
kehittyä vain siellä, missä riittävä määrä ihmisiä kokoontuu yhteen ja missä
talous on saatettu niin vakavalle pohjalle, ettei kaikkea käytettävissä olevaa
aikaa tarvitse uhrata aineelliselle aherrukselle, vaan saadaan se riittämään
myös hengen kehittämiseen. Nimenomaan kaupungit voivat muodostaa
sivistyskeskuksia ja niillä on tämän elämänpuolen kehittämiseen suuret
velvollisuudet.
Kuta korkeammalle
sivistys on kohonnut sitä enemmän ja monipuolisempaa huoltoa elämä tarvitsee.
Yhteiskunnallisen huollon alalla on nykyajan kaupungeilla yhäti kasvava
velvoittava tehtävänsä. Paitsi sivistyksellistä huoltoa siihen kuuluu
terveydenhuolto, lastensuojelu ja vanhusten hoivaaminen, mutta nykypäivinä tulee
lisäksi monenlainen muu sosiaalinen toiminta, millä alalla kehitys nykyään
tuntuu olevan erityisen ripeää.
Kun kaupunkien
olemassaolo ja tehtävät täten aivan kiinteästi liittyvät sitä ympäröivän
maaseudun, sen vaikutusalan, elämään ja hyvinvointiin, selvinnee ilman muuta,
ettei kaupungin kehitystä voi suunnitella ivallisesti huomioonottamatta
vaikutusalaa ja sen tulevaisuutta.
MAANKÄYTÖN SUUNNITTELUN TARVE
Syntynsä ja
tarkoituksensa mukaisesti on kaupunkiasutus tiivis~. Asutus on koettanut valita
itselleen paikan, mikä tarjoaa sopivat edellytykset työskentelylle, tavaran
tuonnille ja viennille sekä liikenteelle, rakentamiselle jne. Mikäli tässä on
onnistuttu, ja mikäli vaikutusalueella on yksityisyritteliäisyyttä ja alue
tuottavaa sekä riittävän laaja, kaupunki kehittyy ja voimistuu. Sen edullisuus
toimipaikkana tekee sen tavoitelluksi ja asutus aikaa yhä enemmän tiivistyä.
Käy välttämättömäksi ryhtyä säätelemään maan käyttöä ja rakentamista niin, että
tilaa jäisi kaikille asukkaille ja erilaisia tarkoituksia varten. Näin on
syntynyt asemakaavoitus, joka tunnetaan jo kulttuurin varhaisimmilta ajoilta
asti.
Nykyaikaan verrattuna
asutuksen tiivistyminen oli aikanaan suhteellisen vähäistä ja hidasta. Vasta
industrialismin valtaisa kehitys viime vuosisadan jälkimmäisellä puoliskolla ja
edelleen tällä vuosisadalla on asettanut kaupungit vaikeaan tilanteeseen
asutuksen levitessä ennen aavistamattoman laajoille alueille. Erityisesti auton
ilmestymisen mukanaan tuomat mahdollisuudet päivittäisten matkojen päivittäisten
ovat laajentaneet kaupunkien asutuspiiriä muodostaen niiden ympäristöön
meidänkin maassamme kilometrien, jopa peninkulmien levyisiä
haja-asutusvyöhykkeitä pirstoten maata paljon laajemmalti kuin mitä tarpeellista
olisi. Lähimpänä kaupunkia tämä haja-asutus on tiivistynyt järjestämättömiksi
esikaupungeiksi joissa suhteellisen matalasta asukastiiviydestä huolimatta
vallitsee niin hyvin ahtautta kaduilla kuin myös miltei täydellinen yhteisten
alueiden puute. Samaan aikaan on pelto- ja metsäalaa ajattelematta tuhlattu.
Arvokasta kansallisomaisuuttamme on mennyt hukkaan. Järkiperäistä suunnitelmaa
noudattaen olisi tultu paljon vähemmällä toimeen ja etenkin säästetty niistä
monista epäkohdista, joita kaikkialla esikaupunkien ja haja-asutuksen piirissä
voidaan todeta. Olisi myös vältetty ne suuret menot, joita tällaisten
epäkohtien aikanaan pakottavaksi osoittautuva tai nyt jo tarpeelliseksi havaittu
korjaaminen aiheuttaa.
Jokainen inhimillinen
työ vaatii onnistuakseen suunnitelmallisuutta. Tämä pitää paikkansa varsinkin
maan käyttöön ja rakentamiseen nähden minkä onnistuminen muodostaa pohjan koko
yhteiskunnan menestymiselle. Yhteiskunnan rakentamiseen osallistuvat muodossa
tai toisessa kaikki sen asukkaat. On selvää, että tällaisesta työstä, johon
osallistuu siksi monia ryhmiä, ei voi tulla tarkoituksen mukaista, ellei sovita
yhteisestä työsuunnitelmasta. Tarvitaan selvä järkiperäinen ohjelma. Sen
luomiseen pyrkii kaikki asemakaavoitus.
YLEISKAAVAN TARVE
Varsinkin viime
vuosisadan jälkipuoliskolla kaupunkien nopeasti kasvaessa laajennettiin
asemakaavoja sikäli kuin asutus lisääntyi. Täten irrallisista paloista
kokoonpantu kaupungin kokonaisasemakaava muodostui kuitenkin sekavaksi, ilman
yhtenäistä kokonaisnäkemystä syntyneeksi 'tilkkupeitoksi', jolta puuttui
orgaanisuus, ja joka sen vuoksi ei myöskään pystynyt tarkoituksen mukaisesti
palvelemaan elävää elämää. Tarvitaan sen takia määrätietoisesti suunniteltu
yleiskaava, jonka esittämiin pääsuuntaviivoihin yksityiskohtien tulee sopeutua.
Lainsäädäntömme ei
vielä tunne käsitettä yleiskaava. Kuitenkin voivat kaupungit laadituttaa
itselleen yleiskaavat ja vapaaehtoisuuden pohjalla pyrkiä niitä noudattamaan.
Yleiskaavojen tarve on meidän aikanamme tullut entistään tärkeämmäksi ja on
opittu huomaamaan, että se on perustettava huolellisiin tutkimuksiin ja niiden
nojalla laadittuihin ennusteihin. Suunnitelman tulee sopia juuri sille
yhteiskunnalle, jota varten se on tarkoitettu. Se ei saa olla ahdas, mutta ei
liian väljäkään. Ennenkaikkea sen on oltava sellainen, että sen puitteissa
yhteiskunta voi tarkoituksen mukaisesti suorittaa tehtävänsä.
Yleiskaavan tulee olla
funktio elämästä. Maan käyttö ja rakentaminen johtuu käytännön tarpeista, jotka
sanelevat ratkaisumuodon.
Yleiskaavan tulee luoda perusta
paikkakunnan asukkaiden asumiselle, elinkeinolle ja työnteolle, mutta myös
virkistykselle ja huollolle, niin henkinen kuin aineellinenkin puoli huomioon
otettuna.
Sen tulee myös antaa pohja
yhteiskunnalliselle järjestykselle ja johtaa sosiaalisesti, taloudellisesti,
teknillisesti ja psyykillisesti terveeseen yhteiskuntamuodostukseen. Kuta
syvemmälle näiden tarpeiden tutkimus voidaan ulottaa ja kuta huolellisemmin
niiden perusteella ennusteet ja johtopäätökset laaditaan, sitä enemmän
edellytyksiä on yleiskaavalla täyttää tehtävänsä. Inhimillinen rajoittuneisuus
toisaalta, mutta myös tarve saada maan käyttö- ja rakennusohjelma nopeasti
palvelemaan käytäntöä toisaalta estävät syventämästä suunnittelun
perustutkimuksia rajattomiin.
SUUNNITTELUN JATKUVA
KEHITTÄMINEN
Kuinka huolellisesti
yleiskaava laadittaneenkin, on se saman lain alainen kuin kaikki elämä.
Syntymäpäivästään alkaen se alkaa vanhentua. Paraskaan ennuste ei aina täysin
pidä paikkaansa. Tulevaisuuden verhoa ei pystytä kohottamaan. Elämä on niin
monisärmäistä, oikuttelevaa ja eri tahoille alati kehittyvää, ettei sen
tulevasta suunnata ja kehityksen nopeudesta voi olla varma. Tämä ei silti
vapauta kutakin aikakautta laatimasta tulevaisuuden ohjelmiaan, sillä ilman
ohjelmaa työ muuttuu järjestymättömyydeksi, aiheuttaa kalliit oppirahat
nykypolvelle ja kohtuuttoman rasituksen tuleville. Mutta jokaisen tulevaisuuden
ohjelman paikkansa pitävyyttä on aina seurattava. Jos ne premissit, joille
suunnitelma rakentuu, todetaan muuttuneiksi, silloin on sitäkin vastaavasti
muutettava. Kaikki kaavoitus tarvitsee tämän takia jatkuvaa valvontaa ja
tarkistusta. Eräitten maitten asemakaavalaeissa on tällainen tarkistus säädetty
pakolliseksi viisivuosittain. Tämä ei kuitenkaan saa merkitä sitä, että
edelleen oikeaksi havaituista periaatteista aiheetta poikettaisiin ja
alettaisiin noudattaa vähimmän vastuksen lakia. Silloin saattaisi kaikki
ohjeeksi tehty suunnittelutyö mennä hukkaan ja voitaisiin kaaoksen tielle.
Niinkauan kuin ohjeeksi viitattu päämäärä todetaan oikeaksi, täytyy yhteiskunnan
olla valmis myöskin uhraamaan työtä ja varoja sen saavuttamiseksi. Pyrkimys
järkiperäisyyteen on aina ajan pitkään parasta ja yhteisen edun mukaan lopulta
taloudellisinta. Kuta myöhempään vaiheeseen suunnittelu ja sen toteuttamisen
valmistelu jätetään sitä vaikeammaksi toteuttaminen tulee. Alueella, joka jo on
taajaan jaettu ja rakennettu, tuottaa jokainen olevien olojen muutos vaikeuksia
ja aiheuttaa menoja sekä monasti tyytymättömyyttä niiden keskuudessa, joiden
kiinteistöön tai oletettuihin oikeuksiin kajotaan. Yksilön edun on kuitenkin
väistyttävä kokonaisuuden edun tieltä, ja lopuksi yksilökään ei voi menestyä,
jos kokonaisuus on sairas. Yhteiskunnan on kyettävä ajoissa ohjaamaan maan
käyttö ja rakentaminenkin järkiperäisyyteen ja estämään ennen kaikkea
väärinkäytöt tällä alalla, ennenkuin kehitys pääsee menemään umpikujaan ja
johtamaan katastroofiin. Toiminta, joka suorastaan on yhteiskunnalle ja
tulevaisuudelle vahingoksi, on kaikin käytettävissä olevin laillisin keinoin
ehkäistävä, ja lait ja asetukset pyrittävä muodostamaan tehokkaiksi aseiksi
tässä taistelussa. Tämän vuoksi olisi toivottavaa, että yleiskaavallekin
saataisiin tiettyjä oikeusvaikutuksia.
Kuitenkaan ei
parhaillakaan pykälillä pystytä saavuttamaan hyvää tulosta, elleivät työhön
osallistujat itse vapaaehtoisesti halua pyrkiä sellaiseen. Sentähden on mitä
tärkeinä pyrkiä selvittämään yhteiskunnan jäsenille ja erityisesti maan
käyttäjille ne päämäärät ja perusteet joihin pyrkimys nojautuu. Päämäärän
tajuamattomuus synnyttää useissa ihmisissä epäluuloa ja vastustusta, mutta
saatuaan selvityksen ja ohjausta, järkevästi ajatteleva henkilö kääntyy
vastustajasta avustajaksi, ja siten yhteisvoimin vähitellen saavutetaan
hahmoiteltu päämäärä.
Oulua varten laadittu
yleiskaava pyrkii olemaan viite siihen, miten Oulun tulevaisuutta ja sen
asukkaiden parasta silmällä pitävä maan käyttö- ja rakennustapa olisi
saavutettavissa mahdollisimman tasapuolisesti eri tarpeita tyydyttäen.
Kunnallispolitiikan suuntauksesta ja hoidosta jää riippumaan, missä määrin tämän
yleiskaavan mukainen ohjelma voi toteutua.
Tapio Osalan kommentti
2001:
Kun Vaasan suunnittelujaosto kesällä 2000 oli Oulun kaupungin vieraana
esittelivät Oulun edustajat ylpeänä kaupungin lievealueita ollen ylpeitä siitä
että eivät ole poikkeuslupia vuosiin myöntäneet… Ehkä Oulun yleiskaava vuodelta
1952 meni aikanaan hyvään maahan.
Vaasassa poikkeusluparakentaminen on täysin säännönmukaista…. ”Eihän kehitystä
saa jarruttaa!” … ”Kyllä nyt omalle maalle
pitää saada rakentaa!”