Jäljempänä vanha artikkeli joka koskee Hietalahdenkin rantoja.

UUSI UHKA: Huutoniemen sairaalaa ollaan lakkauttamassa ja potilaat ja kaikki toiminnat siirrettäisiin Hietalahteen. SAIRAS AJATUS. Kun on aiheellisesti epäilty sairaala-alueen ahtautta lisärakentamiselle niin sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtaja (Kristina Stenman) on sanonut: Kyllä merelle päin on tilaa! Se tarkoittaisi Vaasan ja Hietalahden arvokkaimman alueen raiskausta. Vastustan! (Itse asiassa mitään järkisyytä ei Huutoniemen sairaalan siirtoon ole!)

RANNAT TAKAISIN !  (Tapio Osala)
Meille paljasjalkaisille vaasalaisille ovat kaupunkimme rannat ja meri erottamaton osa identiteettiämme.

Kaikilla meillä on vahvoja muistoja jostain rannasta lapsuudestamme. Minulle Suvilahden -Gustavsborgin (Kustaanlinnan) väliset rannat on yhtä kuin lapsuuteni.

Suuri osa päättäjistämme ja virkamiehistämme on syntynyt muualla. Heillä ei välttämättä ole läheistä suhdetta rantoihin ja mereen. Jos Lapuan-, Laihian tai Kyrönjoki on ollut lapsuuden ainoana vesistönä, ei voi tietenkään edellyttää kovin suurta herkkyyttä vaasalaiseen merenrantaan. Sehän saattaa maakravulle tyrskyineen tuntua jopa pelottavalta.

Pohjanmaan jokia on totuttu pitämään viemäreinä, johon jätevedet ja kaikki tarpeeton on kipattu. Talvella kerättiin joen jäälle erilaista törkyä kevään kuljetettavaksi. Sama piittaamaton meno jatkuu nyt Vaasan rannoilla. Joka kaupunginosassa on esimerkiksi "täyttöalue", johonka kipataan alueella mahdollisesti syntyvät jätemaat.

Vankilan edustan Räätälinsaarelle on rakennettu rantamaisemaan sopimaton kumpare, joka estää vapaan näkyvyyden Eteläiselle Kaupunginselälle. Myös Viikingan rannat koostuvat perin oudoista muodostelmista.

Suurta perinteidemme tuntemattomuutta osoittaa Kalarannan ja Kruununmakasiinin välisen alueen käsittely. Alue on kaavassa puisto mutta nyt se on rakennettu epämääräiseksi pysäköinti- ja liikennealueeksi, jossa rantaraitin jalankulkijat ja pyöräilijät yrittävä puikkelehtia pölyä nostattavien autojen seassa. Täällä turistit voivat käydä omalla autollaan katsomassa minkälaiset autot vaasalaiset ovat jättänet rantaan mentyään veneellä "saareen".

Kun nyt on rakennettu oikein asvaltilla päällystetty P-alue Kalarantaan niin eikö se nyt riittäisi? Viime sunnuntaina oli tälle hiekkakentälle pysäköity 25 autoa kun viereisellä asfaltoidulla P-paikalla oli yli 50 vapaata paikkaa. Kyllä vaasalaisille riittää kun saa käydä jättämässä autolla laiturin päähän raskaimmat tavarat. Auto kyllä jaksetaan viedä muutaman kymmenen metrin päähän mökillä oleskelun ajaksi.

Moottoriliikenne ja pysäköinti arvokkaimmalta rantakaistaleeltamme on saatava loppumaan.

Esitin valtuustossa, että tästä ranta-alueestamme olisi järjestettävä suunnittelukilpailu, johon saisi osallistua vain kolmannen sukupolven paljasjalkaisia vaasalaisia arkkitehtejä. No, tuo nyt taisi olla vähän yliampuvaa mutta koska vankilan kaavamuutoksen yhteydessä alue rajattiin koskemaan vain itse vankila-aluetta niin nyt olisi pikaisesti ryhdyttävä toimiin koko alueen suunnittelun aloittamiseksi. Samalla tulisi ratkaista Kalarannan rakennuksen mitoitus ja käyttötarkoitus.

Kalarantaan voisi ehkä sopia useampikin mereisyyteemme liittyvä yritys: kalaravintoloita, savustamoita, kalakauppoja…

Kaupunkisuunnitteluviraston avuksi tulisi perustaa työryhmä, johon kuuluisi asiantuntijoina vanhoja vaasalaisia, asukasyhdistyksen edustajia, ympäristöväkeä, veneilijöitä, pyöräilijöitä…

Työn voisi aloitta tästä keskeisimmästä ranta-alueestamme ja jatkua sitten koskettamaan kaikkia rantojamme. Ratkaisemattomia rantaongelmia riittää Gerbyssä, Suvilahdessa, Västervikissä, Isolahdessa. Tavoitteena on Vaasan Rantojenkäyttösuunnitelma, jonka valtuusto sitten hyväksyisi sitovaksi ohjeeksi omalle virkamieskunnalle ja kaavoitukselle.

Setterberg paalutti Vaasan rantojen käyttötarkoituksen: yleisessä käytössä oleva viheralue, jossa muutama julkinen rakennus vapaasti puistossa. Kaupungin laajentuessa uusille alueille voi tätä periaatetta pitää suunnittelun lähtökohtana.