Etusivulle

FlightGear-kotilentosimulaattori

FlightGear on avoimen lähdekoodin kotilentosimulaattoriohjelmisto, josta on tehty versiot tärkeimmille työpöytäkäyttöjärjestelmille: Microsoft Windowsille, macOS:lle, Linuxille ja FreeBSD:lle.

Sen saa ladattua ilmaiseksi projektin sivuilta. Työpöytä-Linuxin käyttäjät toki yleensä löytävät ohjelmiston käyttämänsä Linuxin levitysversion pakettivarastoista.

Kuvia joistakin FlightGearissa lennettävistä lentokoneista löytyy täältä. Lentokoneita ja muita lentolaitteita on siihen olemassa varsin monta. On lentokoneita, helikoptereita, gyrokoptereita ja liitokoneita. On potkurikoneita ja suihkukoneita. On isoja ja on pieniä lentokoneita. Valinnanvaraa on, ja lentohärveleitä on 1900-luvun alun malleista 2000-luvun malleihin saakka.

FlightGearin tapainen melko täysiverinen kotilentosimulaattoripeli vaatii melko paljon resursseja tietokoneelta. Koneessa pitää mieluiten olla paljon muistia ja tehokas näytönohjain.

Jos tietokoneessa ei riitä kunnolla tehot FlightGearin pyörittämiseen tai jos haluaa mahdollimman kevyesti opetella lentämistä, arcademaisempi, internetselaimessa pelattava Geo-FS, voi olla hyvä vaihtoehto aluksi.

FlightGearin käyttöliittymää ei ole suomennettu, koska ilmailun ja lentoliikenteen virallisena kansainvälisenä kielenä toimii englanti.

Itse käytän FlightGeariä Linuxissa, joten pieniä eroja tällä sivulla esittämääni saattaa näkyä, jos käyttäjän koneessa on jokin muu käyttöjärjestelmä. Myös minulla saattaa olla uudempi tai vanhempi versio sovelluksesta koneellani kuin joillakin muilla. Joten pitää soveltaa, jos esittämistäni syistä johtuvia eroja sovelluksen versioissa on.

FlightGearin kruununjalokivi on simulaattorin oletuslentokone Cessna 172P Skyhawk:


Tässä kuva koneen ohjaamosta, kun kone on kylmänä:

Cessna 172 Skyhawkin ohjaamo, kun kone kylmänä


Kaikki isommat kuvat tällä sivulla saa näkymään isompana klikkaamalla kuvaa.

Tässä kuva Cessna 172P:stä kiitoradalla moottori sammutettuna:

Cessna 172P kiitoradalla moottori sammutettuna


Voidakseen pelata kunnolla kotilentosimulaattoria, ihminen tarvitsee sopivanlaisen peliohjaimen. Tärkein, mitä ihmisen kannattaa muistaa, kun menee sellaista ostamaan, on sen varmistaminen, että peliohjain sisältää säätimen kaasulle ja säätimen sivuperäsimelle.

Oikeassa lentokoneessa jalkapolkimilla käytetään sivuperäsintä. Ohjaussauvaa eteenpäin työntämällä saa korkeusperäsimen kääntymään alaspäin, mikä saa koneen nokan vajoamaan. Itseensä päin vetämällä saa luonnollisesti taas nokan nousemaan.

Lentokoneen ohjaussauvoja on karkeasti ottaen kahdenlaisia: sauvamaisia ja sitten sellaisia, joissa on eräänlainen ratti. Cessna 172P:ssa ohjaussauvan yläpäässä on ratti.

Sauvaa tai rattia vasemmalle kääntämällä lentokoneen vasen siipi vajoaa ja oikea taas nousee. Oikealle kääntämällä tapahtuu muutos vastakkaiseen suuntaan.

Oma peliohjaimeni on Logitech Extreme 3D. Siinä sivuperäsinpolkimia käytetään sauvaa akselinsa ympäri kiertämällä.

Lentokoneen ohjaussauvan saa pelissä halutessaan näkymättömiin klikkaamalla sen juurta:

ohjaussauva


Tässä näkymä ohjaamosta ohjaussauvan ollessa poissa näkyvistä:

Cessna 172:n ohjaamo ohjaussauvan ollessa
                  poistettu näkymästä
                  (FlightGear-kotilentosimulaattorissa)


Oikeassa lentokoneessa ohjaussauvaa ei luonnollisestikaan saa pois näkyvistä, ellei kisko sitä irti tai pistä läpinäkymätöntä pussia päähänsä, mutta kotilentosimulaattorissa tällainen ominaisuus on joskus kätevä olla olemassa.

Ja seuraavaksi mennään Cessna 172P:n lentoa varten laittamiseen.

FlightGearissä hiiren vasemmalla napilla klikkaillaan tai säädetään kaikkea ohjaamossa. Hiiren oikealla napilla taas saa liikuteltua näkymää ohjaamossa (tai sen ulkopuolella).

Oikeassa lentoliikenteessä käydään ennen lentoa läpi tarkistuslistat. Niin voi halutessaan tehdä myös FlightGearissä, jos haluaa olla oikein kovan luokan harrastaja.

FlightGearin Cessna 172P:ssä tarkistuslistat löytyvät koneen vasemmanpuoleisen oven taskusta:

tarkistuslistojen sijainti


Tarkistuslistasto näyttää tämän koneen tapauksessa tältä:

tarkistuslista


Ja nyt voin esitellä ohjaamon tärkeimmät mittarit:

nopeusmittariNopeusmittari kertoo solmuina lentokoneen nopeuden. Yksi solmu on 1,852 km/h tai noin puoli metriä sekunnissa.


o o o


keinohorisonttiKeinohorisontista näkee koneen asennon, myös sen, osoittaako nokka alas- vaiko ylöspäin. Keinohorisontti on erityisen kätevä kapistus heikoissa valaistusolosuhteissa. Sellaiaissa olosuhteissa erinomaista apua antaa myös korkeusmittari.


o o o


korkeusmittariKorkeusmittari kertoo koneen korkeuden. Vasemmassa alakulmassa olevasta vääntönupista voi säätää mittaria. Esim. maassa lentokentällä ollessaan voi niin halutessaan säätää sen näyttämään sillä korkeudella nollaa.


o o o


kompassiKompassista näkee, mihin suuntaan kone on menossa.


o o o



vertikaalisen nopeuden mittariTämä mittari kertoo koneen vertikaalisen nopeuden eli sen, onko kone vajoamassa vaiko ottamassa korkeutta.






Siirrytään seuraavaksi koneen lentoonlähtöön valmiiksi saattamiseen.

Cessna 172P:n moottorille tulee antaa kolme kertaa ryyppyä:

ryyppy      ryyppy

Kolme kertaa siis ulos-sisään. Älä anna ryyppyä liikaa, jotta moottori ei rupea "tulvimaan".

Ryyppynamiska jätetään lopuksi tähän asentoon:

ryyppy

Seuraavaksi voidaan laittaa sähköt päälle koneeseen:

sähköt poissa      sähköt päällä

Tämän jälkeen pistetään magneetot päälle. Magneettojen avulla tuotetaan sytytysvirta moottoriin. Cessna 172P:ssä niitä on kaksi, ja kannattaa käyttää niitä molempia. Käännä siis kytkin kokonaan oikealle:

magneetot poissa päältä      kummatkin magneetot päällä

Ja seuraavaksi pitää polttoaineen sekoitussuhde säätää rikkaalle, eli työnnetään säädin kokonaan sisään. Tähän tapaan:

polttoaineen sekoitussuhde laihalla      polttoaineen sekoitussuhde rikkaalla

Jostain kumman syystä parhaiten näyttää toimivan kaikissa olosuhteissa sataprosenttisen rikas sekoitussuhde. Jos laittaa vähänkin laihemmalle, niin moottorin teho laskee jyrkästi. Tämä on hieman epärealistista.

Ja lopuksi voi jo tässä vaiheessa ottaa seisontajarrun pois päältä (onnistuu myös painamalla samanaikaisesti Vaihto- ja B-näppäimiä):

seisontajarru
        päällä      seisontajarru
        poissa päältä

Jotkut simulaattorilentäjät tosin tekevät tämän vaiheen vasta moottorin ollessa jo käynnissä. Aloittelijalle tämä tapa voi muuten olla paras, niin ei tarvitse hätääntyä, jos kone lähteekin yhtäkkiä liikkeelle.

Cessna 172Pn saa tosin pysähtymään, jos nopeasti pistää kaasun minimille.

Nyt voidaan sitten lopulta käynnistää moottori. Se tapahtuu näin:

Magneettojen namiskan ulkopuolella olevalla kehällä klikkaa kello yhden tai kahden kohdalla (tai niiden välissä), niin moottori yrittää käynnistyä. Vaihtoehtoisesti voi painaa S-näppäintä. Lentäjän tulee hakea kaasun avulla sopiva kohta, jossa moottori pysyy käynnissä. Sitten voi lopettaa käynnistysnapin painamisen.

Jos moottori ei yrityksestä huolimatta käynnisty, joutuu ryyppyä antamaan uudestaan kolme kertaa ennen uutta yritystä.

Työnnä peliohjaimesi kaasunsäätimestä kaasu täysille. Yritä pysyä kiitoradan keskivaiheilla. Kun nopeus on noussut 45 solmuun (noin 85 km/h) tai sen yli, on mahdollista Cessna 172P:n nousta ilmaan. Kun nopeus nousuun on riittävä, sen voi tuntea myös koneen käyttäytymisessä, kun viima alkaa vaikuttaa lentopintoihin.

Mutta kannattaa mieluummin ottaa kiitoradalla liikaa kuin liian vähän vauhtia, että pääsee ilmaan. Ja on noloa, jos kone saman tien rojahtaa takaisin kiitoradalle (tai muualle lentokentän alueella).

Vedä sauvasta rauhallisesti itseesi päin. Pian lienet ilmassa.

Älä ota heti aluksi jyrkkää nousukulmaa, jotta et tipu lentoonlähdön jälkeen. Anna nopeuden rauhassa nousta lisää.

Vältä äkkinäisiä liikkeitä.

Jos olet päässyt ilmaan, koneesi saattaa näyttää tältä ulkopuolelta katsottuna:

Cessna 172P päässyt onnellisesti ilmaan


Cessna 172P:ssä ei ole sisäänvedettäviä laskutelineitä, joten laskutelineet saa jättää ulos.

Noustuasi ilmaan sinun kannattaa vetää siivekkeet kokonaan sisään, jotta ne eivät hidasta menoa, siis mikäli olit niitä laskenut hieman ulos ennen lentoonlähtöä.

Yritä lentää aluksi suoraan ja ottaa tuntumaa koneeseen. Pikku hiljaa voit sitten alkaa tehdä varovaisia kaarroksia.

Muista, että Cessna 172P:n rakenteet eivät kestä kovin rajua käsittelyä. Monet muut koneet kestävät sellaista paremmin. Cessna 172P:ssä yleensä ensimmäisenä hajoaa konetta pahoinpidellessä keinohorisontti.

Oletan, että olet lentämässä Havaijilla ja päiväsaikaan, jolloin vuoria pystyy väistämään suhteellisen helposti. Yöllä se olisi paljon vaikeampaa.

Koneen potkurin vääntövoiman vuoksi Cessna 172P:llä on taipumus kääntyä vasemmalle. Asiaa pystyy auttamaan sivuperäsimen trimmipyörällä. Samoin koneen nokan asentoa pystyy säätämään sopivaksi korkeusperäsimen trimmipyörällä.

Kun nämä säädöt on tehty oikein, siis kuhunkin tilanteeseen sopivaksi, ei tarvitse niin paljoa käyttää koneen ohjaimia.

Osittainen ongelma on se kyllä, että itse lentokoneesta tiukasti katselemallakaan ei tunnu löytyvän sivuperäsimen trimmiä, vaikka se selvästi on olemassa, koska sen kerran pystyy ohjelmoimaan peliohjaimeen.

Kun olet katsellut maisemia tarpeeksi, voit etsiä itsellesi sopivan kiitoradan, jolle laskeutua.

Voit käyttää apunasi liukupolkua, jonka saa pelissä näkyviin View-valikon kohdasta Toggle Glide Slope Tunnel. Liukupolku näkyy punaisina jollekin kiitoradoista ohjaavina raameina:

liukupolku näkyy punaisina raameina

Oikean Cessna 172P:hen käyttöliittymään ei kuulu liukupolkun näkyminen punaisina raameina.

Lentokoneella laskeutuminen on huomattavasti vaikeampaa kuin ilmaan nouseminen. Sanon tämän vain tiedonantona enkä pelotellakseni.

Vähennä kaasua jonkin verran. Katso, ettet laskeudu liian jyrkästi. Liian suuri tilannenopeus kiitorataan iskeytyessä hajottaa koneen (ja voisi oikeaa lentokonetta lennettäessä olla myös hengenvaarallista).

Voit halutessasi pistää siivekkeet kokonaan ulos. Itse tapaan laskeutua Cessna 172P:lla ilman niitä, mutta aloittelijalle ne voivat olla kullanarvoisia.

Tässä kuva Cessnan ohjaamosta, kun ollaan laskeutumassa liukupolkua pitkin kiitoradalle:

Cessna 172P:llä laskeutuminen


Itse usein hoidan laskeutumiset matalalähestymisinä, mutta sitä tapaa ei voi suositella aloittelijalle.

Vähän ennen maakosketusta kannattaa loiventaa liukua vetämällä jonkin verran itseensä päin ohjaussauvasta.

Ja kun pyörät koskettavat kiitoradan pintaa, kannattaa vakauttaa kone siten, ettei toinen siipi ole vähällä koskettaa maata. Ja samalla kannattaa säätää kaasu minimille. Maajarrut saa toimimaan painamalla B-näppäintä. Ja kun kone on pysähtynyt, voi painaa Vaihto- ja B-näppäimiä samanaikaisesti. Tällöin seisontajarrut menevät päälle.

Mutta jos et onnistunut ensimmäisellä kerralla laskeutumaan kunnialla, ei se mitään. Kotilentosimulaattorilla lentokoneen romuttaminen ei tapa, mutta se voi vahvistaa.

Pitää vain ruveta harjoittelemaan.

Jos laskeutuminen menee nk. pitkäksi, voi pistää kaasun taas täysille ja tehdä uuden laskeutumiskierroksen.

Jos tietokone on varsin tehokas, FlightGearissä voi käyttää paljon suurempaa peli-ikkunaa kuin näkyy ylempänä olevissa kuvissa (kuvaa klikkaamalla saa näkyviin kuvan lakanankokoisena):

suuri peli-ikkuna

Muista, että lentokoneen ohjaamossa noudatetaan hyvää ohjaamokuria, eli lennon kriittisissä kohdissa kuten nousussa ja laskussa pitää keskittyä siihen, mitä tekee, eikä esim. höpötellä turhia vierustoverin tai lentoemon kanssa.

Peliohjaimen ohjelmoiminen

Kuten olen aiemmin sanonut, niin oma peliohjaimeni on Logitech Extreme 3D.

Peliohjaimensa pääsee ohjelmoimaan itse peli-ikkunan File-valikon kohdasta Joystick Configuration. Seuraavasta kuvasta näkee, mitkä asiat olen ohjelmoinut peliohjaimeeni:

peliohjaimen_ohjelmoiminen

Käytä peliohjaimesi namikoita nähdäksesi, missä niiden kohta on ohjelmointipaneelissa. Sitten klikkaat ao. kohdassa olevaa suorakaidetta, niin pääset valitsemaan, minkä toiminnon määräät ao. namiskalle.

Vasemmanpuoleisimmassa sarakkeessa näkee, että olen ohjelmoinut kuusi eri akselia peliohjaimeeni: siivekkeet, korkeusperäsimen, sivuperäsimen, kaasun ja katseenohjaushatun kaksi akselia. Joissakin peliohjaimissa joutuu ruksaamaan johonkin näistä kohdista ruksinpaikan, jonka yläpuolella lukee Inverted.

Muut toiminnot, jotka olen ohjelmoinut peliohjaimeeni, ovat: liipaisin (jolla ammutaan), laskutelineet alas, korkeusperäsintrimmiä alas, zoomaa ulospäin, jarrut (ilma/pyörät), siivekkeet sisään, zoomaa sisäänpäin, sivuperäsimen trimmiä vasemmalle, siivekkeet ulos, laskutelineet sisään, korkeusperäsimen trimmiä ylös ja sivuperäsimen trimmiä oikealle.

Hyödyllisiä näppäinpainalluksia

V    eri näkymät
Vaihto ja V    palaa oletusnäkymään eli lentokoneen kapteenin istuimelle
B    jarruta
Vaihto ja B    seisontajarrut päälle/pois
S    moottorin käynnistys
Ctrl ja C    namiskoiden, joihin pystyy vaikuttamaan, näyttäminen keltaisena



Muuta hyödyllistä

Laskutelineiden laskeminen aikaansaa lentokoneelle taipumuksen nokan laskemiseen, kun taas laskusiivekkeiden pistäminen ulos saa aikaan sille taipumuksen nokan nousemisen.


FlightGearissa saa myös muita lentokoneita ja -härveleitä otettua käyttöön.


Harvinaisissa tapauksissa FlightGearissa simulaattori ilmoittaa pelaajalle seuraavia asioita:

V1    Tämä ilmoitus kertoo, että vielä tässä vaiheessa on turvallista lopettaa koneen nousukiito. Se kertoo myös, että voi vetämällä ohjaussauvasta itseensä päin nostaa koneen lentoon.

Rotate    Tämä kehoitus tarkoittaa, että koneen voi nostaa lentoon.

V2    Tämä ilmoitus kertoo, että nyt koneen nousukiitoa ei ole enää turvallista pysäyttää, vaan pitää vetää kone ylös.


FlightGearissä useaa lentokonetyyppiä käytettäessä voi eteen tulla seuraavanlaisia huutaen tehtyjä ilmoituksia:

Bank angle!    koneen kallistuskulma on liian suuri
Sink rate!    kone vajoaa liian nopeasti
Too low!    kone on liian matalalla (mutta lentäjä itsehän päättää, onko kone liian matalalla)
Terrain!     maa on liian lähellä
Don't think!    "Älä ajattelekaan tekeväsi tuollaista!"

Lentokone voi myös päästellä ei-sanallisia varoitusääniä eri tilanteissa.




Tämä sivu on nyt päällisin puolin "valmis", mutta ennemmin tai myöhemmin todennäköisesti tulen tekemään lisäyksiä ja korjauksia siihen.

Mahdollisesti tämä ei tule koskaan valmiiksi.




Olen tehnyt tätä sivuani vuonna 2021 ja mitä luultavimmin teen edelleen.
vastallista vai oliko se vihdallista ŝuismia;
                kiitoksia mielenkiinnostanne tuotteitamme kohtaan

sähköpostiosoitteeni:

© Tom Kärnä